اهـورا

 






12 August, 2006

تو از صداي چرخ هاي خياطي
.....................................


تَ ... َت ... َتق
َت.... َت.... َتق
َت....َت..... َتق

من از گردش چرخ ها دندانه
تو از صداي چرخ هاي خياطي
بالا
به زير آستين ركاب مي زني – پائين تر
تو را به دستهايت مي شناختم.
بالا كه مي زني آستين ها
كسي
ميان گردش چرخ ها... دنده
براي اين شعر مي گويد.
چشم هايم به دور كمرت كه مي گيرد،
چه مي خواهي ديگر؟
زمين مي گردد ... من ... تو... سانتيمترها ي مربع
دور كمر را اندازه مي زنند ... آرام تر
من خواب ابعاد تازه اي براي مكعب ديده ام.
مي دانم.... بعد از صداي چرخ هاي خياطي
دلت ويار شعرهايي دارد.
زبان برايت مهم است ... هنوز
مثل همين خنده كه روي لبهام خشك و تر را
باهم آب مي دهد.
من از گردش چرخ ها دندانه
تو از صداي چرخ ها ي خياطي.... پرت
روزي شديم كه ......... نمي گويم!.... حالا
بالا...
به زير آستين ركاب مي زني... پائين تر
تو را به پاهايت مي شناسم .
به زير آستين هايت ركاب مي زنم
ميان گردش چرخ ها دندانه


تَ ... َت ... َتق
َت.... َت.... َتق
َت....َت.....َ تق



حالا...
تو را به نام ِ كوچكت شناخته ام!




20- مرداد-85


.........................


پسوند اهورايي:


كه در اين آينه
صاحب نظران حيرانند ...


................

پسوند بي ربط:

امروز خيال مي كنم هر نويسنده ي شعر هر اندازه كه بخواهد از سر تكنيك، فن بيان و انگيزه هاي ديگر به زبان پردازي هاي آن طوري كه امروز باب شده است بپردازد و البته شاعر نيز به معني واقعي كلمه باشد، روزي به اين مهم خواهد رسيد كه ساده نويسي زباني و بياني از بعد بيان مفهوم شنوداري بهترين و راحت ترين و زيبا ترين و البته ماندگار ترين روش براي بيان احساسات و انگيزه هاي محرك شعر است. به زبان ديگر درست است كه در دستور كار شعر امروز پرداختن به زبان، بعد از بسته شدن نطفه ي شعر دستور كار است و شاعران امروز هر يك در پي ساختن نوعي بافت زباني متفاوت با ديگران هستند اما به هر حال آن چه امروز مرسوم و رايج است فردا كهنه و هزار باره خواهد شد و اين راز هنر مدرن است كه به هر حال با ماندگاري در تضاد است.
خيال مي كنم كه با تمام آرتيست بازي هاي بعضي از نويسندگان شعر كه به انواع مختلف زبان سازي و زبان پردازي و معنا گريزي ( بخوان معني ستيزي ) و ساختار شكني هاي بدون اساس و پايه و تكنيك مشغول شده اند، بسياري از شاعران امروز به افق هاي تازه و خوبي ا زتعاريف زنده و پوياي شعر ي كه امروز در دستور كا رقرار دارد رسيده اند. با اين حال تجربه ي خودي خود به من آموخته است كه انتخاب نوع و چگونگي بيان شعر مي تواند در دست هاي شاعر به عنوان ابزار كار خوب، تاثير گذار و به جايي باشد كه گاهي ( مثلن ) شاعربا تغيير زبان مي تواند يك شعر انتزاعي را به شعري اجتماعي و تاثير گذار تر بدل كند و اين شاعر است كه بايد تصميم بگيرد كه براي اين احساس چه قالبي كار آرا تر و تاثير گذار تر است و البته من در اين انتخاب پيوسته بر آنم تا فرم امروزي شعر – با دوري از آرتيست بازي ها آن طوري – حفظ شود.
غرض اين كه گاهي بافتن زبان دلخواه به اندازه اي شيرين و خوش آيند است كه ارزش آن را دارد شاعر قيد انبوهي كلمات و حتي احساسات را بزند تا به آن بافت دلخواه خود نزديك شود. اما در بيشتر موارد كه انگيزه نوشته شدن شعري ناخودآگاه است و شعر به اصطلاح جوششي تر است نويسنده ي اين خطوط دوست دارد ضمن رعايت قوانين شعر امروز،از روش ساده تري براي بيان منظور و نوشتن شعر از بعد زباني استفاده كند. و البته گاهي هم – مثل اين كار – لذت مي برد هزار كار مختلف بر سر كلمات انجام دهد- گو اين كه زبان نوشتاري باز به آن چه مد نظر بوده باشد نرسد. البته باز بايد بنويسم منظور من از ساده نويسي ساده انگاري از آن دست كه بعضي از دوستان خيال مي كنند نيست و ساده نويسي زبان شعر تفاوت عمده دارد با ساده انگاري مفهومي ... زبان قالب مناسب براي بيان آن مفهومي است كه ملكه ي ذهن شاعر است و بايد از ميان كلمات سر باز كند و بيرون بريزد – تمام.

 Majid | 2:04 PM 


Comments: Post a Comment




Someone who isn`t like Anyone

شعرهاي محمـد مجيـد ضرغـامي
فرستادن نظرات

آرشيو

...........

با عرض پوزش - :
هرگونه برداشت مطالب اين وبلاگ به هر شكل از اشكال جهت چاپ و انتشار بدون اجازه كتبي صاحب وبلاگ ممنوع است و استفاده اشعار و مطالب در وبلاگ هاو سايت ها با آوردن نام صاحب وبلاگ و گذاشتن لينك اين وبلاگ مجاز است

...........


تورا بخير و ما را بال ِ سنجاقك




(اسم اين كتاب)
(سلطنت ارديبهشت نيست)
شعر و طرح هاي محمد مجيد ضـرغامي
....
مجموعه شعرهاي در دست نشر:
من و گنجشك هاي طبقه ي هفتم برج سفيد / دور دنيا در هشتاد شعر / ( آ ) ي با كلاه / عبور از جهان هاي ذهني

...........



موسسه فرهنگی هنری اهورا


( کانون تبلیغاتی اهورا )

مبتكر باز توليد آثار و تصاوير شاعران كهن و مدرن ايران در قالب پوستر، كارت پستال و تقويم براي اولين بار در ايران
.........................





انتشارات سرزمين اهورايي


ناشر كتاب هاي نفيس، هنري،
ديوان اشعار و كتاب هاي ايرانشناسي، تخت جمشيد و ...


دفتر مركزي:
22866858-22866859-
مرکز پخش:22882011
فروشگاه تجريش:
22720409



..........................




منتخب مصاحبه ها و مقالاتم در مطبوعات:
......

لطفن از حراج شاعر دست بردارید!
( به بهانه حراج وسایل شخصی احمد شاملو توسط فرزند ذکور) - نشریه رویش



ليسبون آخر دنيا است - روزنامه شرق


روزنامه همشهري - چفت و بستي براي بازار آشفته ي مواد فرهنگي


بسوي بيداري علمي - فرهنگي
مجدد آفريقا

ورود ديسکهاي نوري در عصر انفجار اطلاعات

نمايشگاه بين المللي کتاب تهران
در نيمه ي راه!؟

گفتگوئي با خانم «رزا بردي گالييه وا »
قزاقستان چه خبر !؟

به بهانه نمايشگاه کتاب کودکان آفريقائي
سلام بر نايروبي

کتابخانه ي مرکزي دانشگاه تهران
کدام مرکز اسناد !؟

ديروز و امروز حسينيه ارشاد

صداي پاي آب يا غرش سيلاب !؟

از پيروزي تا شيکاگو !
گفتگوئي با« داوود رشيدي »

حرفهائي از صميم دل
گفتگوئي با« خسرو شکيبائي»


دين يا دنيا
گفتگو با« عليرضا خمسه »

درد دلهاي يک هنرمند
گفتگو با «امين تارخ»

گفتگو باخانواده ي « حميد عليدوستي »

پاي درد دلهاي « محمود معمار »



* * *



دوستان


***
سايتهائی که می بينم :
.....
دکتر علی شريعتی
بنياد شريعتی
احمد شاملو
غلامحسين غريب و خروس‌جنگي
يدالله رويائي
صمد بهرنگی
پرويز شاپور
فروغ فرخزاد
عباس معروفی
کلاغ
ماني ها
دیگران
رضا قاسمی ( دوات )
کاپوچينو
آينه
پندار
مشاهير
گلستان
دوهفته نامه فروغ
دريچه
کتاب هفته
بزرگان ايران در جهان


***
















خارج از برنامه:

حافظه ي حجم
و پاسخ به تهي بودگي
( نامه ي سيد علي صالحي
به يد الله رويايي )

"اهورا"


هي................جو!

به بهانه ي روز شعر و ادبيات فارسي

در سرزمين قد كوتاهان

……………………… حرف هايي به بهانه ي تئاتر " من از كجا عشق از كجا "فروغ فرخزاد به روايت و كارگرداني پري صابري – تئاتر شهر آبان و آذر83


ماهي سياه كوچولو - خروس جنگي و يادي از سيروس طاهباز

1383 هنر نزد ايرانيان است و بس ! - حرفهائي به بهانه ي ( ادبيات داستاني در وب ) نشست حاشيه اي جشنواره وب

من دلم سخت گرفته است از اين ميهمانخانه ي مهمان كش روزش تاريك

فروغ فرخزاد از زاويه اي ديگر

مسيحا برزگر،دارينوش و سگ کشي

مدرن، پسامدرن و ساختارشکني

از ماست که بر ماست

احمد رضا احمدي،چلچراغ وکارنامه

شمس پرنده نبود ( به بهانه نمايش شمس پرنده خانم پري صابري









AHOORACARD
AHOORA - Yahoogroup
AHOORA - Orkut
AHOORA - Fotopages
AHOORA - Fliker





































Free counter