اهـورا

 






30 August, 2006




حالا كه ميان آينه هاي موازي به خواب رفته اي
كمي هم از بند ساعت بايد نوشت،
نگران نباشيد! هيچ كس خبر به تري ندارد.

..............................................




به هر چه " آ " بگو آري
من از انحناي پاياني يك " نه " آغاز مي شوم
و چرخ دنده هاي بي شماري را
ميان مچ دست هايم
به حساب و كتاب انداخته ام.




7/6/85



................

پسوند اهورايي:

من حالت زاهد را
با خلق نخواهم گفت
اين قصه اگر گويم،
با چنگ و رباب
اولي ....

...............

پسوند بي ربط:


به دعوت اميد يوسفي رهبر گروه زيتون تئاتر سلامان و ابسال را ديدم. صحنه هاي دارماتيك خوبي داشت اما نمايش كش داري به نظرم رسيد كه با ضرب طنز نيم بند مي خواست موضوع گسترده ي عشق از نوع نگرش جامي را كه به نوعي در بي زماني و بي مكاني است به زمان و مكان اين روزها و اين دهه هاي ايراني پيوند بزند. موسيقي زنده ي گروه زيتون و كوبان كه به خوبي اجرا شد كمك خوبي براي مخاطب بودتا زمان هاي كسل كننده اي از اين نمايش را به آخر برساند.
چندي پيش هم به ديدن تئاتر ليلي و مجنون پري صابري رفتم. راستش به نظرم اين كارهاي آخر خانم صابري تكرار خسته كننده ي اي از كارهاي قبلي ايشان است كه هم چنان با موضوع اساطير و برداشت از ادبيات جان دار فارسي اجرا مي شود.
به نظر من با تمام آن صحنه هاي گردان و گروه بازيگران و رفت و آمد ها باز هم نمايش نتوانست آن ليلي و مجنوني كه مخاطب ايراني با آن آشناست – با آن بزرگ شده است و نوعي حالت روحاني خاص دارد را به نمايش بكشد. تاكيد بر چهره، نمايش و كلن بازي ليلي كم رنگ بود و در عوض شخصيت مجنون، محوري فراگير داشت و البته با توجه به آن جايگاهي كه براي مجنون در نظر گرفته شده بود به نظر مي رسيد يارتا ياران نتوانسته است تمام و كمال از پس ايفاي نقش شخصيت رند و نظر باز و خود سوخته ي مجنون بر آيد.موسيقي زنده ي نمايش هاي خانم صابري خطي و يك دست به نظر مي رسد. به نظر من تك خواني كه اشعار را مي خواند صدايش پتانسيل ارائه ي آن شور و شوق نهادينه ي اشعار شاعران بزرگ را ندارد و نوع اجرا در جاهايي كمي به نوحه سرايي شباهت دارد و با آن هم خواني هاي جمعي جور در نمي آيد. البته گروه نوازندگان به خوبي از پس آمادگي تماشاگران براي ديدن صحنه هاي پي در پي اين نمايش بر آمد HHlآآآhhاما ناهماهنگي اپراهاي پخش شده با موسيقي زنده ايراني مشهود بود و التبه صداي بد و مونوي اپرا مخاطب را ( كه البته اكثر هم با موسيقي كلاسيك غربي آنشايي ندارند ) خسته مي كرد.
در مجموع به نظر مي رسد با توجه به تئاترهاي اين اواخر كه از خانم صابري ديده ام بيشتر هدف ايشان جذب مخاطب عام باشد و به همين دليل شايد نبايد زياد بر كارهاي اين چنيني ايشان كه به هر جهت رنگ و بوي بازاري دارد خرده گرفت. اما مي شود ابراز اميدواري كرد كه خانم صابري و گروهش بعد از گذراندن اين روزها كارهاي به تر و صميمي تري از ادبيات ايران به نمايش بگذارند. آثاري كه به معني واقعي از نظر اجرا و بيان مضمون در حد روح شاعرانه ي شعر شاعران بزرگ ايران زمين باشد.

 Majid | 2:15 PM 


Comments: Post a Comment




Someone who isn`t like Anyone

شعرهاي محمـد مجيـد ضرغـامي
فرستادن نظرات

آرشيو

...........

با عرض پوزش - :
هرگونه برداشت مطالب اين وبلاگ به هر شكل از اشكال جهت چاپ و انتشار بدون اجازه كتبي صاحب وبلاگ ممنوع است و استفاده اشعار و مطالب در وبلاگ هاو سايت ها با آوردن نام صاحب وبلاگ و گذاشتن لينك اين وبلاگ مجاز است

...........


تورا بخير و ما را بال ِ سنجاقك




(اسم اين كتاب)
(سلطنت ارديبهشت نيست)
شعر و طرح هاي محمد مجيد ضـرغامي
....
مجموعه شعرهاي در دست نشر:
من و گنجشك هاي طبقه ي هفتم برج سفيد / دور دنيا در هشتاد شعر / ( آ ) ي با كلاه / عبور از جهان هاي ذهني

...........



موسسه فرهنگی هنری اهورا


( کانون تبلیغاتی اهورا )

مبتكر باز توليد آثار و تصاوير شاعران كهن و مدرن ايران در قالب پوستر، كارت پستال و تقويم براي اولين بار در ايران
.........................





انتشارات سرزمين اهورايي


ناشر كتاب هاي نفيس، هنري،
ديوان اشعار و كتاب هاي ايرانشناسي، تخت جمشيد و ...


دفتر مركزي:
22866858-22866859-
مرکز پخش:22882011
فروشگاه تجريش:
22720409



..........................




منتخب مصاحبه ها و مقالاتم در مطبوعات:
......

لطفن از حراج شاعر دست بردارید!
( به بهانه حراج وسایل شخصی احمد شاملو توسط فرزند ذکور) - نشریه رویش



ليسبون آخر دنيا است - روزنامه شرق


روزنامه همشهري - چفت و بستي براي بازار آشفته ي مواد فرهنگي


بسوي بيداري علمي - فرهنگي
مجدد آفريقا

ورود ديسکهاي نوري در عصر انفجار اطلاعات

نمايشگاه بين المللي کتاب تهران
در نيمه ي راه!؟

گفتگوئي با خانم «رزا بردي گالييه وا »
قزاقستان چه خبر !؟

به بهانه نمايشگاه کتاب کودکان آفريقائي
سلام بر نايروبي

کتابخانه ي مرکزي دانشگاه تهران
کدام مرکز اسناد !؟

ديروز و امروز حسينيه ارشاد

صداي پاي آب يا غرش سيلاب !؟

از پيروزي تا شيکاگو !
گفتگوئي با« داوود رشيدي »

حرفهائي از صميم دل
گفتگوئي با« خسرو شکيبائي»


دين يا دنيا
گفتگو با« عليرضا خمسه »

درد دلهاي يک هنرمند
گفتگو با «امين تارخ»

گفتگو باخانواده ي « حميد عليدوستي »

پاي درد دلهاي « محمود معمار »



* * *



دوستان


***
سايتهائی که می بينم :
.....
دکتر علی شريعتی
بنياد شريعتی
احمد شاملو
غلامحسين غريب و خروس‌جنگي
يدالله رويائي
صمد بهرنگی
پرويز شاپور
فروغ فرخزاد
عباس معروفی
کلاغ
ماني ها
دیگران
رضا قاسمی ( دوات )
کاپوچينو
آينه
پندار
مشاهير
گلستان
دوهفته نامه فروغ
دريچه
کتاب هفته
بزرگان ايران در جهان


***
















خارج از برنامه:

حافظه ي حجم
و پاسخ به تهي بودگي
( نامه ي سيد علي صالحي
به يد الله رويايي )

"اهورا"


هي................جو!

به بهانه ي روز شعر و ادبيات فارسي

در سرزمين قد كوتاهان

……………………… حرف هايي به بهانه ي تئاتر " من از كجا عشق از كجا "فروغ فرخزاد به روايت و كارگرداني پري صابري – تئاتر شهر آبان و آذر83


ماهي سياه كوچولو - خروس جنگي و يادي از سيروس طاهباز

1383 هنر نزد ايرانيان است و بس ! - حرفهائي به بهانه ي ( ادبيات داستاني در وب ) نشست حاشيه اي جشنواره وب

من دلم سخت گرفته است از اين ميهمانخانه ي مهمان كش روزش تاريك

فروغ فرخزاد از زاويه اي ديگر

مسيحا برزگر،دارينوش و سگ کشي

مدرن، پسامدرن و ساختارشکني

از ماست که بر ماست

احمد رضا احمدي،چلچراغ وکارنامه

شمس پرنده نبود ( به بهانه نمايش شمس پرنده خانم پري صابري









AHOORACARD
AHOORA - Yahoogroup
AHOORA - Orkut
AHOORA - Fotopages
AHOORA - Fliker





































Free counter