اهـورا

 






19 August, 2010

آن و لوژي يا !
...................



آب را صاف كن
َتر، از زُلال و خورشيد
دريا را بموجان
مواج، از آسياب انداز
شن ها ته نشين شوند
آب عين آب باشد
باشد شبيه باشد، باشد
خورشيد باشد
تر، از آبي تر
آسمان را به خلوت دريا انداز
باد را – تصميم بگير
باد شود.
با ته رنگي از آبي آسماني
تاش ها‌ي سفيد را
به جان آسمان انداز
بعد، تصميم بگير
آينه ها صاف شوند.
شبيه آينه
آب ... باران، بعد
تصميم بگير تا من
ماهي دريا شوم.

شبيه ماهي دريا




28-5-89


......................

پسوند اهورايي:

جهان و
هر چه در او هست
سهل و مختصر است.
ز اهلِ معرفت
اين مختصر
دريغ
مدار


..................


پسوند بي ربط:

1- مدتي است ننوشته ام. محمد نوري درگذشت. اولين باري كه او را ديدم اواخر سال‌هاي هفتاد بود. يك شب حميد مصدق تماس گرفت كه مجيد كجايي؟ گفتم دور- گفت هرطور شده خودت رو برسون كار واجب دارم. يك نفر اين جاست مي خوام باهاش آشنات كنم. گفتم: كي؟ گفت تو بيا! – مي شناختم حميد مصدق را، بي خود سماجت نمي كرد. يك ساعتي طول كشيد تا خودم رو به سر گيشا دفتر مصدق رسوندم. محمد نوري اونجا بود. بعد از معرفي و عرض ارادتِ من به صداي نوري و حرف هايي از حامي و كامي كه سريال دوران بچه‌گي من بود و صداي نوري روي اون بود و ما، با سِن كم باهاش مي خونديم ( مابراي آن كه ايران گوهري تابان شود ... ) و اين روزها دو باره از تلويزيون پخش مي‌شود.حميد مصدق گفت چرا تصوير نوري را در مجموعه اي چاپ نمي كنيد؟ روزهايي بود كه تصاوير شاعران را منتشر مي كردم. و تازه رفته بوديم سراغ استاد شجريان و شهرام ناظري ...مصدق مي‌گفت تصوير محمد نوري را كار كن و حرف هايي كه زده شد... به نوري گفتم استاد شما چند سال داريد؟ گفت تا شصت رو مي گم باقي رو حدس بزن! ... دوراني بود كه تازه سرزمين خورشيد به بازار آمده بود . بعد‌ها هميشه اين سئوال نپرسيده را در مورد نوري و كساني مانند او داشتم كه چرا اين هنرمندان بزرگ و كهنه كار اين همه سال خانه نشين شدند و چرا يك باره باز مطرح شدند تا جايي كه تلويزيون جمهوري اسلامي دم به ساعت صداي آن ها را با نما آهنگ! هايي كه دوست دارند پخش مي كند؟ اگر اين ها خوب بودند اين همه سال كه گذشت و هنوز به قول نوري به شصت نرسيده بودند پيدايشان نبود؟ يك دهه سكوت مي تواند يك دوره‌ي طلايي براي يك هنرمند باشد. راستي ايراد از هنرمند است يا از تريبون‌هاي دولتي؟ اگر از هنرمند است، چطور شده است كه حالا نماد و يا به قول صالح اعلاء طرف شده است خليفه‌ي موسيقي پاپ؟ چطور بود كه اين خليفه اين همه سال پيدايش نبود؟ اگر ايراد از تريبون‌هاي ما بوده است چه خوب است كه به جاي بدرقه‌ي هنرمند و مرده نوازي كه رسم ديرباز اين مملكت است. بيايند و با پوزشي عذر اين دير يابي را طوري بخواهند كه معلوم شوند گوهر شناسند. آن طور كه سعدي گفت هنرمند در اين مملكت هر كجا كه رود بر صدر نشيند و نيكي ببيند!
2- اخ بارِ مرگ و مير است! محمد ترقي‌جاه هم درگذشت. مدتي بود نديده بودمش، چقدر دوست داشتم مجموعه‌اي از آثارش را منتشر كنم. نقاشي هاي ترقي‌جاه را دوست دارم. از همان دوران دانشجويي و نوجواني عاشق آدم ها و اسب ها و فضا سازي بومي مدرن شده ي ترقي جاه بودم. فضاي گذركرده از مدرن و نگاه پست مدرن ترقي جاه و برداشت هايي كه از آدم ها و فضاي پيرامون داشت. بافت ها و تكسچرهايي كه خاص خودش بود. مدتي بود از احتشاميه كه رد مي شدم مي ديدم گالري مونه تعطيل است. آخرين باري كه احوال پرسي كردم يك سري آثارش را طبق معمول گرفتم براي فروشگاه تجريش ِاهورا و وعده شد سر فرصت در مورد كاري صحبت كنيم. يادش گرامي
3- كتاب ديروز امروز شعر فارسي ضياء موحد را مي خوانم اين روزها... در مورد اخوان ثالث نوشته است جوان ها شعرهايش را به ياد ندارند و تاثير گذار نيست به دليل بومي بودنش ( از حافظه نقل مي كنم ) درست است كه شعر اخوان نوع خاصي است كه فقط خود ش توانست آن طور بنويسد و حتي خودش هم در آخرها نتوانست باز مثل خودش بنويسد!. درست است كه اخوان بيش از اندازه به الفاظ كهنه ور رفت، زبان نمايي كرد و فخر زبان فروخت. درست است كه برخي از كلمات اشعار اخوان مال اين روزها نبودند و آدم ها بايد با فرهنگ به سراغ بعضي از شعر هايش بروند. درست است كه شاملو نسبت به اخوان ماندگار تر بايد باشد و هست و شايد زبان دنيايي تر داشته باشد. اما اين كه بگوييم اخوان ثالث در بين جوان ها و ام روزها شناخته نيست به دليل سنگيني زبان درست نيست. اتفاقن ذهن نظم پذير ايراني اشعار ريتميك اخوان را به تر از اشعار آزاد مثلن احمد رضا احمدي به ياد خود مي سپرد. زمستان و لحظه‌ي ديدار و باغ بي برگي و يا حتي آخر شاهنامه را به تر از اشعار ديگر به ياد دارد. گوشه نشيني و سنت گرايي اخوان شايد دليلي باشد بر اين كه سال هاي آخر اخوان كم تر ديده شد. و البته خودش هم مثل شاملو تا آخر پيگير و تازه نبود. رفت سراغ قصيده و غزل نويسي و دختر به شرط چاقو و غيرو... حتي در مورد بامداد هم شعرهاي ريتميك شاملو است كه بيشتر به ياد مردم مانده است. شعرهايي كه ريتم هجايي دارد و خود بامداد هم كه به چندين هنر آراسته بود آنها را با صداي گيرايش خواند. حالا شعرهاي ساده تر اخوان مثل لحظه‌ي ديدار و يا غزل3 كه سرشار از شيدايي و شاعرانه‌گي است و كمتر فخر زبان مي فروشد در آن‌ها به طبع ماندگار تر خواهد بود تا مثلن آنگاه پس از تندر....
موحد خاطره اي نقل كرده است كه شعري در جواني خوانده م به خط سوم نرسيده اخوان زده است زير آواز به دست انداختن او به اين كه گفته است عينا شبيه گربه! فكر كنم اين تاختن موحد به اخوان ثالث بي تاثير از اين برخورد اخوان ثالث نبوده است.
4- اين روزها باز رفته‌ام سراغ آي با كلاه – از نو باز نويسي مي كنم و از نو مي فرستم براي مجوز تا چه گويند و سر از كجا در بياورد.مجموعه آي با كلاه را در سال 78 نوشتم. زبانش را باز سازي كردم. گاهي اين جا و آن جا از رويش برداشت هايي كرده اند و من به او ظلم كرده ام كه بنا به هر دليلي تا اك نون منتشرش نكرده ام. توضيح بيش تر نمي دهم اما تصميم گرفته‌ام حتي با تغييرات احتمالي كه باز مميزين محترم بگويند آن را به انجام برسانم و در قالب كتاب مستقل و جمع و جوري منتشر كنم. تا چه پيش آيد.

 Majid | 4:26 PM 


Comments: Post a Comment




Someone who isn`t like Anyone

شعرهاي محمـد مجيـد ضرغـامي
فرستادن نظرات

آرشيو

...........

با عرض پوزش - :
هرگونه برداشت مطالب اين وبلاگ به هر شكل از اشكال جهت چاپ و انتشار بدون اجازه كتبي صاحب وبلاگ ممنوع است و استفاده اشعار و مطالب در وبلاگ هاو سايت ها با آوردن نام صاحب وبلاگ و گذاشتن لينك اين وبلاگ مجاز است

...........


تورا بخير و ما را بال ِ سنجاقك




(اسم اين كتاب)
(سلطنت ارديبهشت نيست)
شعر و طرح هاي محمد مجيد ضـرغامي
....
مجموعه شعرهاي در دست نشر:
من و گنجشك هاي طبقه ي هفتم برج سفيد / دور دنيا در هشتاد شعر / ( آ ) ي با كلاه / عبور از جهان هاي ذهني

...........



موسسه فرهنگی هنری اهورا


( کانون تبلیغاتی اهورا )

مبتكر باز توليد آثار و تصاوير شاعران كهن و مدرن ايران در قالب پوستر، كارت پستال و تقويم براي اولين بار در ايران
.........................





انتشارات سرزمين اهورايي


ناشر كتاب هاي نفيس، هنري،
ديوان اشعار و كتاب هاي ايرانشناسي، تخت جمشيد و ...


دفتر مركزي:
22866858-22866859-
مرکز پخش:22882011
فروشگاه تجريش:
22720409



..........................




منتخب مصاحبه ها و مقالاتم در مطبوعات:
......

لطفن از حراج شاعر دست بردارید!
( به بهانه حراج وسایل شخصی احمد شاملو توسط فرزند ذکور) - نشریه رویش



ليسبون آخر دنيا است - روزنامه شرق


روزنامه همشهري - چفت و بستي براي بازار آشفته ي مواد فرهنگي


بسوي بيداري علمي - فرهنگي
مجدد آفريقا

ورود ديسکهاي نوري در عصر انفجار اطلاعات

نمايشگاه بين المللي کتاب تهران
در نيمه ي راه!؟

گفتگوئي با خانم «رزا بردي گالييه وا »
قزاقستان چه خبر !؟

به بهانه نمايشگاه کتاب کودکان آفريقائي
سلام بر نايروبي

کتابخانه ي مرکزي دانشگاه تهران
کدام مرکز اسناد !؟

ديروز و امروز حسينيه ارشاد

صداي پاي آب يا غرش سيلاب !؟

از پيروزي تا شيکاگو !
گفتگوئي با« داوود رشيدي »

حرفهائي از صميم دل
گفتگوئي با« خسرو شکيبائي»


دين يا دنيا
گفتگو با« عليرضا خمسه »

درد دلهاي يک هنرمند
گفتگو با «امين تارخ»

گفتگو باخانواده ي « حميد عليدوستي »

پاي درد دلهاي « محمود معمار »



* * *



دوستان


***
سايتهائی که می بينم :
.....
دکتر علی شريعتی
بنياد شريعتی
احمد شاملو
غلامحسين غريب و خروس‌جنگي
يدالله رويائي
صمد بهرنگی
پرويز شاپور
فروغ فرخزاد
عباس معروفی
کلاغ
ماني ها
دیگران
رضا قاسمی ( دوات )
کاپوچينو
آينه
پندار
مشاهير
گلستان
دوهفته نامه فروغ
دريچه
کتاب هفته
بزرگان ايران در جهان


***
















خارج از برنامه:

حافظه ي حجم
و پاسخ به تهي بودگي
( نامه ي سيد علي صالحي
به يد الله رويايي )

"اهورا"


هي................جو!

به بهانه ي روز شعر و ادبيات فارسي

در سرزمين قد كوتاهان

……………………… حرف هايي به بهانه ي تئاتر " من از كجا عشق از كجا "فروغ فرخزاد به روايت و كارگرداني پري صابري – تئاتر شهر آبان و آذر83


ماهي سياه كوچولو - خروس جنگي و يادي از سيروس طاهباز

1383 هنر نزد ايرانيان است و بس ! - حرفهائي به بهانه ي ( ادبيات داستاني در وب ) نشست حاشيه اي جشنواره وب

من دلم سخت گرفته است از اين ميهمانخانه ي مهمان كش روزش تاريك

فروغ فرخزاد از زاويه اي ديگر

مسيحا برزگر،دارينوش و سگ کشي

مدرن، پسامدرن و ساختارشکني

از ماست که بر ماست

احمد رضا احمدي،چلچراغ وکارنامه

شمس پرنده نبود ( به بهانه نمايش شمس پرنده خانم پري صابري









AHOORACARD
AHOORA - Yahoogroup
AHOORA - Orkut
AHOORA - Fotopages
AHOORA - Fliker





































Free counter